Chrapanie – leczenie, domowe sposoby

Chrapanie – leczenie, domowe sposoby

Grudzień 9, 2018 0 przez admin

Chrapanie to dolegliwość z którą boryka się niemal połowa Polaków. Większość chrapiących osób jednak nie robi sobie nic z tego i całkowicie ignoruje tę przypadłość. To wielki błąd, gdyż chrapanie może być przyczyną między innymi bezdechu sennego.

Chrapanie – przyczyny


Przyczyn chrapania może być kilka. Poza urazami mechanicznymi, krzywą przegrodą, czy przerostem migdałów do chrapania przyczynia się również:

Nieodpowiednie odżywianie – zbyt duża dawka tłuszczów i cukrów prostych może skutkować nadwagą, a w konsekwencji uciskiem w odcinku szyjnym. To z kolei może powodować niedrożność podczas snu.

Brak aktywności fizycznej – niedostateczne dotlenienie organizmu, zła kondycja fizyczna może objawiać się poprzez akustyczne zjawisko chrapania.

Używki – zarówno papierosy, jak i alkohol to sprzymierzeńcy chrapania. Nałogowe palenie doprowadza do wytwarzania zalegającej śliny, która utrudnia oddychanie. Alkohol zaś doprowadza do zwiotczenia mięśni gardła.

Brak komfortu – niedostatecznie wygodny materac i poduszka lub nieprzygotowana sypialnia (zbyt wysoka temperatura, zbyt mała wilgotność) może stanowić przyczynę chrapania.

Chrapanie – jak pozbyć się problemu?

Chrapanie najczęściej można wyeliminować w sposób naturalny. Jak się okazuje, w pełni wystarczająca jest zmiana trybu życia na zdrowszy. O ile oczywiście chrapanie nie jest objawem np. krzywej przegrody nosowej. Wówczas niezbędny jest zabieg chirurgiczny.

W przypadku gdyby zmiana trybu życia na zdrowszy okazała się nie wystarczająca, należy skontaktować się ze specjalistą, celem zdiagnozowania przyczyn problemu. Nie wolno lekceważyć chrapania, gdyż może ono przyczynić się do problemów z oddychaniem i bezdechu sennego.

Chrapanie to problem, który może postępować. Dlatego też, im szybciej rozpoczniesz leczenie, tym większa szansa na całkowite wyleczenie. Ostatnimi czasy w aptekach pojawiły się preparaty w formie sprayu lub areozolu, które poprawiają drożność układu oddechowego. Są skuteczne w przypadku problemów w początkowych stadiach.

Domowe sposoby na chrapanie
Jak już wspomnieliśmy – chrapania można się pozbyć – modyfikując tryb prowadzonego stylu życia. Przygotowaliśmy dla Ciebie pięć kluczowych wskazówek, które możesz zastosować w celu pozbycia się tego akustycznego zjawiska.

Przygotuj sypialnię!

Walkę o spokojny sen rozpocznij od przygotowania sypialni. Przede wszystkim musisz zadbać o to, by miejsce Twojego snu było odpowiednio zaciemnione i pozbawione elementów, które mogłyby stanowić bodziec. Zadbaj również o odpowiednia temperaturę i wilgotność powietrza.

Nie jedz na noc!

Ostatni posiłek należy jeść najpóźniej na dwie godziny przed snem. Nie chodzi już nawet o to, że późne jedzenie sprzyja rozwojowi otyłości. Wszak, organizm w nocy ma odpoczywać, dlatego nie powinniśmy go obciążać koniecznością dodatkowego trawienia.

Zadbaj o pełnowartościową dietę!

Dieta to element, który kształtuje ogólną kondycję naszego organizmu. Ma wpływ również na komfort naszego snu i chrapanie. Kiedy jemy niezdrowo, zbyt obficie – tyjemy. To z kolei może powodować ucisk szyjny, którego konsekwencją są niedrożności. To z kolei doprowadza do powstawania charakterystycznych odgłosów w czasie snu.

Bądź aktywny/a!

Udowodniono, że osoby, które regularnie ćwiczą zdecydowanie rzadziej chrapią. Wynika to z wielu czynników, między innymi lepszego dotlenienia organizmu oraz ograniczenia nadwagi.

Nie pij alkoholu i nie pal papierosów!

Chrapanie bardzo często jest efektem używek. Alkohol doprowadza do zwiotczenia mięśni gardła, co kreuje doskonałe warunki do powstawania niedrożności w kanele oddechowym. Z kolei, palenie skutkuje powstawaniem zalegającej, gęstej śliny – która również może doprowadzać do ograniczenia przepływu tlenu w organizmie.

Pamiętaj – nieleczenie chrapania może doprowadzić do zawału sercu lub udaru mózgu. Dlatego też nie ignoruj tego, z pozoru błahego zjawiska i wyeliminuj je już teraz!