Walka z osmozą

Proces osmozy Osmoza jest procesem chemicznym w skutkach podobnych do korozji występującej w samochodach. Polega ona na tym, że laminatu kadłuba zaczynają wnikać cząsteczki wody. Nawet w najlepiej wykonanej jednostce pływającej zawsze pozostają jakieś niedoskonałości i elementy substancji wykorzystywanych przy jego produkcji. Woda ma wystarczająco małe cząsteczki, by przenikać przez na pierwszy rzut oka jednolite elementy laminatu, ale powstające sole i kwasy już niestety nie. Gromadzą się one potem w komorach osmotycznych, przyciągają więcej wody, proces osmozy przyspiesza i komory rosną. Niektóre są niemal mikroskopijne, inne mają ponad 10cm średnicy obniżając zanurzenie jednostki, zmniejszając jej wyporność i sterowność oraz mocno obniżając jej wartość. Zapobieganie osmozie Żelkot nadaje się tylko do pracy w formach, a topkot sprawdzi się co najwyżej przy naprawie rys. Żadna z tych substancji nie naprawi efektów osmozy i nie powstrzyma jej rozwoju.

Jedynym skutecznym rozwiązaniem są farby dwuskładnikowe oparte na żywicy epoksydowej. Jest ona w stanie całkowicie zatrzymać przenikanie wody. Można z niej skorzystać w przypadku nowej jednostki lub jednostki, której osmoza nie dotknęła jeszcze w znacznym stopniu. Używany jacht powinien być dokładnie osuszony przed nakładaniem farby, a samą procedurę trzeba wykonywać z możliwie dużą precyzją i w zgodzie z wszystkimi wytycznymi producenta farby. Kadłub powinien być malowany do wysokości 15 cm powyżej linii wody, co zapewni mu ochronę przed falowaniem i głębszym zanurzeniem przy większym obciążeniu. Całą czynność można zlecić szkutnikowi, co jest optymalnym wyjściem przy zakupie nowej jednostki. Naprawa kadłuba Usuwanie ognisk osmozy jest procesem długotrwałym i wymagającym sporego wysiłku.

Pierwszym krokiem jest zawsze usunięcie wszelkich farb znad komór osmozy. Kiedy usunięte zostanie około 2/3 żelkotu, można łatwo dostrzec wszystkie miejsca występowania problemu. Należy je rozwiercić, osuszyć i bardzo dokładnie umyć słodką, ciepłą wodą. Najlepiej kilka razy. Robi się to w celu usunięcia wszystkich szkodliwych substancji. Wypełnianie komór można rozpocząć dopiero po pełnym przeschnięciu kadłuba. Robi się to z użyciem specjalnych szpachli epoksydowych. Po ich stwardnieniu należy powierzchnie zeszlifować i zabezpieczyć w normalny sposób powłokami zapobiegającymi przenikanie wody i osiadanie glonów. Dobrze wykonana naprawa zapewnia spokojne użytkowanie przez okres co najmniej kilku lat, pod warunkiem oczywiście stosowania regularnie standardowych zabezpieczeń.

O serwisie

Na naszej stronie dowiesz się jak bezpiecznie żeglować, jak przygotować się do żeglarstwa oraz czy masaż pomoże nam na zmęczenie i stres.

sklep żeglarski

zanzibar wycieczka na wczasy z planetescape

Kontakt

ul. Solec 22, Warszawa

804 569 874

kontakt@aktywnomania.pl

Galeria